Reklama

JAK TO WÓJT W IZABELINIE KANALIZACJĘ BUDUJE (CZ. I)

25/06/2014 22:14

Gmina Izabelin, to bardzo piękna gmina. Usytuowana w zalesionym terenie. Około 75% jej powierzchni stanowi masyw leśny Kampinoskiego Parku Narodowego. W roku 2013 w gminie zamieszkiwało 10236 mieszkańców, a roczny budżet gminy wynosi na dzień 9 kwietnia 2014 roku 49.390.802.18 złotych, w tym dochody bieżące 41.090.751,84, złote, dochody majątkowe 8.300.050,34 złote. Wydatki majątkowe, w tym na zadania inwestycyjne wynoszą 13.444.855,00 złotych.

Gmina zaliczana jest do gmin bogatych, przeliczając dochody budżetowe gminy na jednego mieszkańca. W zasadzie mieszkańcy powinni być szczęśliwi i zadowoleni, że los pozwolił im zamieszkać w tak pięknie położonej i bogatej gminie. Niestety, nie wszystkie problemy gminy rozwiązywane są przez władze gminy z dołożeniem maksimum aktywności i gospodarności. Problem ten, to inwestycje gminne w zakresie budowy wodociągów i kanalizacji, budowa i remont infrastruktury drogowej oraz rozwiązanie wielokierunkowego połączenia drogowego z Warszawą. Na początku zajmę się budową kanalizacji, jako inwestycji bardzo ważnej dla naszej gminy, ze względu na ochronę środowiska.

Inwestycja gminna budowy kanalizacji w naszej gminie realizowana jest już ponad 10 lat. Największym zgrzytem tej inwestycji jest zasadność pobierania od mieszkańców gminy opłaty w wysokości 3000,00 złotych za możliwość podłączenia się do sieci kanalizacyjnej.

W dniu 29 września 2004 roku Rada Gminy Izabelin podjęła uchwałę w formie: "Stanowisko Rady Gminy w sprawie udziału mieszkańców w kosztach budowy systemu kanalizacyjnego w gminie podjęte na XXIII Sesji Rady Gminy Izabelin w dniu 29 września 2004 roku".

W powyższym stanowisku Rady Gminy stwierdza się m. in.:

I. Obowiązki Gminy.

Gmina Izabelin wykona kompletną dokumentację wykonawczą oczyszczalni, kanałów i przykanalików wykonywanych wraz z budową sieci kanałów ulicznych, a także wykona te przykanaliki do posesji prywatnych, których właściciele zadeklarują i wpłacą udział w kosztach budowy przykanaliki i systemu kanalizacyjnego. Przykanalik zakończony będzie studzienką zlokalizowaną w rejonie ogrodzenia wewnątrz posesji mieszkańca. Do studzienki tej właściciel dołączy swoją instalację wewnętrzną.

II. Obowiązki mieszkańca - uczestnika budowy sieci kanalizacyjnej w gminie.

Podpisanie umowy dotyczącej budowy sieci i pokrycie części kosztów jej budowy. Uzgodnienie z projektantem sieci miejsca przykanalika i studzienki zlokalizowanej na nieruchomości. Wniesienie wynikającego z zawartej umowy udziału na konto Gminnego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji „Mokre Łąki” - przedsiębiorstwo to upoważnione jest do gromadzenia i przekazywania Gminie zebranych środków. Wniesiona opłata pokryje pełne koszty budowy przykanalika wraz ze studzienką w granicach nieruchomości uczestnika, a także 5% pozostałych kosztów budowy całej instalacji. Rada Gminy po wnikliwej analizie kosztów inwestycji zatwierdza wysokość zryczałtowanego udziału mieszkańca w kosztach na kwotę 3000,00 złotych od posesji zobowiązanej do podłączenia się do sieci”. (Nadmienić należy, że nie wszyscy Radni byli za przyjęciem powyższego stanowiska, lecz w głosowaniu Rady Gminy zostało przyjęte większością głosów jako obowiązujące).

Przy takim Stanowisku Rady Gminy powstają natychmiast pytania:

1. W oparciu o jakie przepisy prawa Rada Gminy była upoważniona do nałożenia zobowiązań finansowych na mieszkańców związanych z Ich udziałem w budowie sieci kanalizacyjnej, a nie wynikający z przepisów obowiązujących ustaw lub przepisów wydanych na mocy upoważnienia wynikającego z ustawy?

2. W oparciu o jakie przepisy prawa postanowieniem zawartym w "Stanowisku Rady Gminy Izabelin z dnia 29 września 2004 roku nadano moc prawa miejscowego i przystąpiono do wykonywania powyższego stanowiska za pośrednictwem GPWiK "Mokre Łąki"?

3. Dlaczego przykanalik będący częścią składową urządzeń kanalizacyjnych zaliczanych do zewnętrznej sieci kanalizacyjnej znajdującej się w ulicy włączono do przyłącza kanalizacyjnego realizowanego w granicach posesji odbiorcy usług kanalizacyjnych na koszt własny odbiorcy tych usług?

Wtym miejscu należy wskazać, że przy interpretacji powołanych przepisów należy kierować się naczelną zasadą prawa administracyjnego, jaką jest zakaz domniemania kompetencji. Z zasady tej wyraźnie wynika, że normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły i literalny, bez możliwości stosowania rozszerzonej wykładni przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii. Jeżeli organ stanowiący wychodzi poza wytyczne zawarte w upoważnieniu, mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji, a więc istotnym naruszeniem prawa, co w konsekwencji skutkuje stwierdzeniem nieważności aktu. Takie stanowisko wielokrotnie prezentował Trybunał Konstytucyjny w swym orzecznictwie.

Nakładając zobowiązania finansowe na mieszkańców gminy związane z realizacją budowy sieci kanalizacyjnej Rada Gminy w sposób rażący przekroczyła swoje kompetencje, gdyż powyższe zobowiązanie nie wynika z przepisów obowiązujących, ustaw, ani też przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy. (Swoje zastrzeżenia zgłosiłem w trakcie obrad, lecz nie zostały wzięte pod uwagę, gdyż nawet radca prawny stwierdził, że wszystko jest zgodne z prawem).

Przyjmując takie rozwiązanie problemu władze gminy nie wzięły pod uwagę mądrości zawartej w porzekadle ludowym "z małych problemów rodzą się duże problemy".

Jak wynika z informacji udzielonej przez Wójta Gminy Izabelin w piśmie z dnia 26 marca 2014 roku WG.0003.1.2014, na złożoną do wójta moją interpelację wynika, że: "od roku 2004 do 2013 w wyniku zawartych umów mieszkańcy zapłacili za budowę przyłącz kwotę 4.314.034,39 złotych". W tym miejscu należy zadać bardzo ważne pytanie, które może być bardzo dużym problemem dla gminy. Czy od powyższej kwoty uzyskanej w wyniku zawieranych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych został odprowadzony podatek VAT zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług? Nadmienimy, że ww. rozporządzenie było wielokrotnie nowelizowane począwszy od 2004 roku, jednak zapisana powyżej zasada pozostawała i pozostaje nienaruszona.

koniec części I - część II dostępna w Kurierze Izabelińskim Nr 3/2014.

Autor: Radny Franciszek Górecki

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do